Kommune brugte 30.000 på influencerdelt aprilsnar

I dag udkommer Skattebetalerne med første afsløring af frås og spild i det offentlige.  Beløbene i vores afsløringer vil ikke altid være lige store, men de er med til at tegne et større billede af en offentlig sektor, der har en laissez faire tilgang til skatteborgernes penge.

Rigtig god læselyst!

Historien kort
Er inluencer-delte aprilsnare kernevelfærd?
Det spørgsmål kan Skattebetalerne i dag stille i Jyllandsposten.
Her afslører vi nemlig, at Skanderborg Kommune i foråret betalte en kendt dansk influencer 30.000 kroner for at dele kommunens aprilsnar.

Historien lang
Man har næppe kunnet befinde sig på Skanderborg Kommunes nye rådhus den 1. april i år uden at høre en rungende latter langs kontorgangene. 

Kommunen har nemlig offentlig premiere på et nyt satirisk påfund: En aprilsnar i form af en  11 sekunder lang video. Kort, men knivskarpt leveret. I videoen ser man Himmelbjergtårnet, Danmarks nok mest ikoniske udsigtstårn, blive løftet til vejrs af en helikopter og fragtet hele vejen til Rådhuspladsen i København. Et billede, der på overfladen er både absurd og morsomt – og som helt sikkert har fået mellemgulvet på de kommunale maver til at vugge frem og tilbage af grin. 

Alting har en pris
Men bag det tilsyneladende uskyldige stunt gemmer sig et regnestykke, som ikke alle borgere nødvendigvis finder lige morsomt. Videoen er nemlig ikke blot en aprilsnar. Den er en del af en større markedsføringskampagne i anledning af Himmelbjergtårnets 150-års jubilæum. Og i kommunen mener man, at en video i den kaliber ikke kun skal ses af Skanderborgs 60.000 indbyggere – den skal ud til hele landet.

For at sikre netop dét har kommunen valgt at alliere sig med et af landets mest populære influencer, Anders Hemmingsen. Med sine 1,2 millioner følgere er han garant for stor spredning. Men den slags opmærksomhed har naturligvis en pris: 30.000 kroner af skatteborgernes penge for 24 timers eksponering på influencerens Instagram-story.

Kritik
Ikke alle finder kommunens skrupskøre video for lige sjov. Skattebetalernes direktør Martin Ågerup mener, at den slags udgifter er tegn på et større problem i den offentlige sektor.

»Når man bruger 30.000 kroner på at få en influencer til at dele en aprilsnar, bør man spørge sig selv, om man egentlig har forstået, hvad ens opgave er. Det har Skanderborg Kommune tydeligvis ikke. Det er frås. Det er spild. Og det er en hån mod de skatteborgere, der afleverer halvdelen af deres løn til det offentlige hver måned.«

Borgmesteren vil ikke stille op
Skanderborgs borgmester, Frands Fischer, afviser at stille op til interview, men har i stedet sendt et skriftligt svar til Jyllandsposten, som Skattebetalerne har sendt aktindsigten til.

Det skriftlige svar fra den socialdemokratiske borgmester lyder:
»Jeg har tillid til, at vores administration bruger den økonomi, der er afsat til markedsføring, på bedst mulig måde. At de vælger de kommunikationskanaler, som giver mest værdi for pengene. Om det er avisannoncering, digitale bannere eller som her en digital influencer med rigtig mange følgere, har jeg egentlig ikke nogen stærk principiel holdning til. Jeg er optaget af, at vi bliver markedsført effektivt som turistdestination, så vi ikke spilder borgernes penge.«

En anden, der dog gerne vil udtale sig til Jyllandsposten er Hanne Nissen Toksvig, der er chef for Udvikling, Kultur og Erhverv i Skanderborg Kommune.

»Vi vurderer, at vi har fået meget synlighed for pengene. Opslaget på Anders Hemmingsens Instagram er vist over 270.000 gange. Det har fået knap 600 likes. Det er mellem to og tre gange mere end det engagement, Anders Hemmingsens opslag normalt får. Det vidner om, at vi har ramt rigtigt ved at vælge ham som kanal og bruge humor i markedsføringen. Det er bestemt ikke dårligt at nå mere end 270.000 personer for det budget, vi har haft,« lyder det fra Hanne Nissen Toksvig, uden dog at tage stilling til om dette er kernevelfærd for Skanderborgs borgere.

Dette svar giver Skattebetalernes direktør Martin Ågerup dog ikke meget for.
»At købe en influencer til at dele en aprilsnar er ikke kernevelfærd – det er spild. Hvis turistreklame er en god forretning, må dem der tjener på den betale, nemlig de private virksomheder, som tjener på turister; skatteborgernes penge skal gå til kerneopgaver, ikke likes – især når kommunen samtidig sparer på mad til de ældre.«

Besparelser på sidste års budget
Fundet af de 30.000 kroner til influenceren kan da også overraske. I kommunens budget for 2025 var besparelser nemlig nødvendige for at få kommunens finanser til at gå op. Således sparede kommunens politikere 280.000 kroner på udbringning af mad til kommunens ældre, så der fremover kun leveres mad én gang i ugen mod de tidligere to udbringninger. Budgettet blev stemt igennem af et bredt flertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti, SF, Det Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten og Alternativet.

Om Skanderborg Kommune allerede er i gang med næste års aprilsnar oplyser kommunen ikke i svarene til Jyllandsposten. 

Du har læst den første afsløring af frås i det offentlige fra Skattebetalerne. Vi kommer løbende til at levere flere lignende historier i samarbejde med pressen og på vores egen hjemmeside. 
Har du kendskab til historier, vi bør kende? 
Henvend dig på kontakt@skattebetalerne.dk  

Del dette opslag
Scroll to Top